Slovensko a jeho (chorá) ekonomická diplomacia

Autor: Pavol Podolay | 17.11.2013 o 22:07 | (upravené 19.11.2013 o 20:55) Karma článku: 31,62 | Prečítané:  4917x

Pred pár dňami zatvoril v Mníchove po štyroch dňoch svoje brány medzinárodný veľtrh productronica 2013, ktorý je v tejto oblasti elektronického priemyslu vedúcim na svete. Na ploche 41.242 m2 sa prezentovalo 1.220 firiem s 39 krajín. Počet odborných návštevníkov s 83 krajín sveta presiahol počet 28.000. Slovensko bolo tiež zastúpené, ale žiaľ len 2 firmami. Pre porovnanie ich tu má Maďarsko a Česko 17, Poľsko 7, Rakúsko 19, malé Švajčiarsko dokonca 41! Česť Slovenska tu teda zachraňovali firmy ELNEC s.r.o. s Prešova a ppt s.r.o. s Trenčianskej Teplej. Nechce sa mi veriť, že sa na Slovensku nenájde viac firiem na prezentáciu svojich výrobkov v tejto oblasti elektroniky. Slovensko na rozdiel od okolitých krajín stále nie je schopné sa prezentovať na spoločnom národnom stánku, ako to organizuje napríklad český CzechTrade, čo je obdoba slovenskej štátnej (rozumej platenej z daní občanov) agentúry Sario. Značnú časť nákladov na takúto prezentáciu pokrýva práve program Európskej únie na rozvoj regiónov a stredného podnikania.

elnec_500.jpg

Veď najmä v čase stúpajúcej nezamestnanosti by bolo viac ako žiadúce "rozbehnúť" konečne tento zanedbaný segment slovenského exportu. Exportovať treba trochu viac, ako len automobily zahraničných výrobcov. Na Slovensku existujú aj inovatívne firmy, ktoré si často netrúfajú ísť "do sveta". Práve také by mala podchytiť kompetentná agentúra Sario, aby sa účasť slovenských firiem na veľkých medzinárodných veľtroch zvýšila. Je nadovšetko potrebné sa prezentovať svetovej klientele (ako to robia tie 2 slovenské firmy) a nie sedieť doma a nariekať, že je kríza, ktorú výhovorku tak veľmi rád používa aj terajší premiér.

ppt_500.jpg

Veľkou hospodárskou škodou stále zostáva preto fakt, že sa Slovenská rebublika nedokáže prezentovať svojimi výrobkami a technológiami, ako to robia iné krajiny EÚ a celého sveta. Zdá sa mi, že na tomto veľtrhu ešte aj Maďarsko technologicky predbehlo Slovensko. To ponechám radšej bez komentára.

Takto teda vyzerá v praxi tá, toľko proklamovaná nová ekonomická diplomacia, ktorá už dávno mala naplno pracovať v záujme hospodárského rozvoja Slovenskej republiky. Práve takúto diplomaciu dával do popredia podpredseda vlády a minister zahraničných vecí a európskych záležitostí po prechode ekonomických kompetencií na toto "jeho" ministerstvo. Času uplynulo už veru viac ako dosť. Slovensko tu  navyše nie je schopné využiť aj podporu Európskej únie, ako to robí napríklad Česká republika.

Sú teda všetky tie zbytočné štátne agentúry na podporu slovenského hospodárstva (finacované daňovými poplatníkmi), rôzne memorandá a vyhlásenia ministerstva v podstate len, ako sa zvykne hovoriť na Slovensku, na „kočku"? Zdá sa mi, že celá agenda slovenskej ekonomickej diplomacie skutočne zlyhala na celej čiare. Dostane sa táto realita na stôl aj podpredsedovi vlády a ministrovi ZVaEZ pánovi Lajčákovi? A keď náhodou áno, aké budú konečne jeho opatrenia na zlepšenie tohto úbohého stavu ekonomickej diplomacie Slovenska.

Či sa takto efektívne presadzujú ekonomické záujmy Slovenska v zahraničí, ako sa to deje v súčasnosti, ponechám na súdneho čitateľa.

Fotky autor

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

ŠPORT

Slovan nemá peniaze ani hráčov a stráca to najcennejšie. Fanúšikov

Viac ako o postupe do play off sa začína hovoriť, či klub vôbec dohrá sezónu v KHL.

EKONOMIKA

U. S. Steel odchádza, o košickú fabriku bojujú Třinecké železárny

U. S. Steel predáva košické železiarne.

KOMENTÁRE

Úbohá stredná trieda, tá sa vo Ficovom vlaku nevezie zadarmo

Ak sa niektorí chcú mať závratne dobre, musia sa tí ostatní mať horšie.


Už ste čítali?